Goed en duurzaam openbaar vervoer
Momenteel investeert de overheid ruim twee keer zoveel in wegen als in het openbaar vervoer. Als we dat omdraaien wordt Nederland een stuk schoner, veiliger en duurzamer. Laten we in Arnhem beginnen!
● Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.
● De gemeente stimuleert en faciliteert deelfietssystemen zoals de OV-fiets. Niet alleen op treinstations zijn deelfietsen beschikbaar, ook op belangrijke bushaltes en P+R- terreinen zijn deze een waardevolle toevoeging aan het openbaar vervoer.
● De gemeente vergroot de parkeer-en-reismogelijkheden. Voor reizigers die verder gaan met het openbaar vervoer of fiets worden de P&R-faciliteiten gratis.
● Het openbaar vervoer is en blijft veilig, betrouwbaar, frequent, betaalbaar en toegankelijk,
ook voor mensen met een functiebeperking. Het openbaar vervoer is gratis voor mensen met een laag inkomen. In alle woonwijken en dorpskernen is regelmatig openbaar vervoer
beschikbaar. In het weekend rijden voldoende nachtbussen vanuit het stadscentrum.
● Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf de eerstvolgende
aanbesteding 100% duurzaam aangedreven. Vanaf uiterlijk 2030 zijn alle bussen 100%
duurzaam aangedreven en emissievrij. De inzet van trolleys is maximaal. Trolley 2.0,
de elektrische bus, die grote delen zonder bovenleiding kan rijden, gaat rijden tussen
Arnhem en de omliggende kernen zoals Huissen en Westervoort.
● Er komt gratis openbaar vervoer vanaf het Transferium bij het Gelredome.
● Arnhem gaat experimenteren met gratis deelfietsen.
● Er worden geen onrendabele buslijnen meer opgeheven, waar nodig komen er buslijnen bij.
● Lijn 13 en lijn 8 komen weer als volwaardige buslijnen terug.